pers
Pers

Voor de PERS

Voor interviewaanvragen kunt u bellen naar ons kantoor +31 (0)20 7724319 of mailen naar margriet.bakker@zinaplatform.nl

Meer informatie over Zina en haar voorstellingen, installaties en workshops vindt u op onze perspagina

NAAR PERSPAGINA

 

U vindt hieronder eerder geschreven artikelen over Zina en haar werk.

Niet Meer Zonder Jou recensie

NRC Handelsblad 10 juni 2015
lees meersluit  
JOKE BEECKMANS - 3 sterren - "De confrontatie is heftig. Publiek en spelers zijn vanaf het begin tot tranen geroerd. Tegelijkertijd is er ongemak. [...] Op de achtergrond spelen en zinge muzikanten, onder wie Meral Polat en haar vader, live melancholische Turkse liederen. Het maakt deze particuliere praatsessie alsnog tot interessant theater."

naar artikel

Niet Meer Zonder Jou recensie

De Volkskrant 5 juni 2015
lees meersluit  
KARIN VERAART - 4 sterren - "De dochter, vastberaden haar autonomie te bevechten, terwijl ze weigert haar plek in de (traditionele) gemeenschap van haar moeder op te geven. De moeder al even vastberaden zich niet van de wijs te laten brengen door het verbale geweld van het kind. Het is zichzelf 'intimiteit aandoen', ongemakkelijk, liefdevol, moeilijk, waardevol. Is het wel een voorstelling, vraag je je af en toe af. Ja, dat is het wel, ook. Het is een schouwspel, een moedig schouwspel en heel mooi."

naar artikel

Niet Meer Zonder Jou

Leidsch Dagblad 5 juni 2015
lees meersluit  
"Alle heikele punten komen voorbij: eerwraak, abortus, homoseksualiteit en gedwongen huwelijken. De mensen van de foto's vertellen over zichzelf, zang en sazmuziek ondersteunen de verhalen. En daar tussendoor is er steeds weer de stem van Oral die doorvraagt, die haar moeder, maar zichzelf evenzeer op de pijnbank legt. Afzijdig blijven tijdens deze zeldzaam indringende voorstelling is onmogelijk. Wat Oral doet, kruipt onontkoombaar onder je huid."

naar artikel

Niet Meer Zonder Jou recensie

Het Parool 4 juni 2015
lees meersluit  
SANDER JANSSENS - 3 sterren - "Niet voor niets is het fysieke gevecht dat ze aangaan als Havva haar dochter wil beletten zich voor het publiek te ontbloten zo raak: eventjes wint emotie het van ratio. Uiteindelijk komt de voorstelling mooi samen als Nazmiye haar moeder introduceert aan haar gemeenschap: het theaterpubliek - dat zich vooral lijkt te (willen) herkennen in het vrijgevochten karakter van Nazmiye, maar misschien ergens net zo veroordelend is als de moslimgemeenschap waar Nazmiye uit ontsnapte."

naar artikel

Niet Meer Zonder Jou recensie

De Theaterkrant 3 juni 2015
lees meersluit  
MAX ARIAN - 4 sterren - "Wat dit project zo uniek maakt is dat het niet in de tegenstellingen blijft steken. Er wordt niet zozeer een verzoening gezocht, maar wel contact, discussie, een gesprek, ruzie desnoods, want: "Ik zal niet doen wat je zegt. Ik zal mijn eigen pad volgen en terwijl ik dat doe, zal ik me niet laten verstoten. Ik zal anders zijn, maar niet meer zonder jou." Niet meer: er is heel wat aan vooraf gegaan als je dat zo kunt zeggen. Wat een prachtig project van Nazmiye Oral en Adelheid Roosen: sterke vrouwen. Je bewondert daardoor nog meer de moed en liefde van moeder Oral om mee te doen aan deze voorstelling, waarin ze vorstelijk overeind blijft in haar eerlijke nuchterheid, voorzichtige humor en universele wijsheid."

naar artikel

Niet Meer Zonder Jou

DE VOLKSKRANT 30 MEI 2015
lees meersluit  
" 'Ik (Nazmiye Oral, red) wil niet dat zij (haar moeder, red) sterft voordat zij weet wie ik echt ben of ik weet wie zij echt is. Dit gesprek vindt plaats in het theater, in drie voorstellingen. We zitten op het podium, met onze eigen waarheid.'[...]Door de fotoshoot zagen sommige familieleden elkaar weer voor het eerst sinds jaren. Oral: 'Er is heel wat afgehuild. Je ziet de pijn, ook bij de ouders. Ze zeggen nu: had ik maar naar mijn kinderen geluisterd. Had ik me maar niet bang laten maken door de gemeenschap. Ze hebben in hun eigen vlees gesneden, merken ze.' "

naar artikel

WijkSafari Bijlmer

De Groene Amsterdammer 28 mei 2015
lees meersluit  
"De scooterrit eindigt in een parkeergarage, uit het stenen Bijlmer-tijdperk, hier op de monumentenlijst. Daar kijken we met deelnemers uit andere routes naar een korte film, waarin Adelheid Roosen in een rappe montage het fenomeen tijd met ons doorneemt. Deze Safari is immers ook een tijdreis, door wat niet zo lang geleden een schuldig en stijf gescholden landschap was, dat zuchtte onder de Dante-vloek: 'Wie hier binnentreedt, late alle hoop varen.' [...] We zijn vier uur verder. Ik ben gesloopt! En ik wil morgen weer een keer."

naar artikel

WijkSafari Bijlmer Recensie

De Telegraaf 27 mei 2015
lees meersluit  
COLETTE BOEGMAN - 4 sterren - "De safari door de Bijlmer, via de bus, de metro, achter op de scooter en te voet, zit vol verassingen en dwingt je tot nadenken. Door de verhalen van de bewoners en de songteksten van de muzikanten op straat. Op een originele manier maak je een reis door de wijk en door jezelf. [...] wederom uitermate goed gelukt bewoners en buitenstaanders dichter bij elkaar te brengen. Daar op dat plein kijken bezoekers en bewonderaars elkaar in de ogen en zijn ze voor even allemaal één."

naar artikel

WijkSafari Bijlmer Recensie

NRC Handelsblad 26 mei 2015
lees meersluit  
RON RIJGHARD - 5 sterren - "De verhalen onderweg hebben iedereen zacht gemaakt. We zijn open gepeld. Dat is het gevaar: deWijkSafari is besmettelijk. Voor je het weet, leg je je schild af en treed je wildvreemden zonder voorbehoud tegemoet."

naar artikel

WijkSafari Bijlmer Recensie

THEATERKRANT 22 mei 2015
lees meersluit  
LOEK ZONNEVELD - 4 sterren - "[..] daarom is het ook theater-pur-sang: met Nii Tackie en Elly Ludenhoff zijn we eventjes iets minder eenzaam. En we beleven de achterkant van wat gisteren nog vreemd voor ons was. Twee onvermoede bijvangsten van goed toneel."

naar artikel

WijkSafari Bijlmer Recensie

Volkskrant 26 mei 2015
lees meersluit  
PATRICK VAN DEN HANENBERG - 4 sterren - "Even schiet een vooroordeel over deze wijk door het hoofd als een auto over de stoep giert en vlak voor de wandelaars tot stilstand komt. Dan stapt de Zambiaans-Nederlandse zangeres Naomi van der Linden uit, schenkt de bezoekers tijdens het zingen van een zalige gospel een drankje in en verdwijnt weer. De Bijlmersafari is vier uur feest."

naar artikel

WijkSafari Bijlmer Recensie

Het Parool 22 mei 15
lees meersluit  
SANDER JANSSENS - 4 sterren - "[...] eerlijke, transparante scènes die bovendien ineens confronterend kunnen zijn. Door de intieme setting, in de tuin of aan de eettafel, komen de persoonlijke verhalen heel dichtbij. [...] WijkSafari Bijlmer laat zien hoe totaal verschillende mensen op totaal verschillende manieren ontheemd zijn - en zich toch thuis proberen te voelen. De waarde van die zoektocht, daar draait het om."

naar artikel

WijkSafari Bijlmer

NRC Handelsblad 11 mei 2015
lees meersluit  
"Kan theater de wereld veranderen? [...] In februari was theatermaker Melih Gencboyaci zo nog kind aan huis in de vluchtgarage, waar ruim honderd Eritrese en Somalische vluchtelingen tijdelijk onderdak vonden. Hij werkte aan een scène met de Somalische Nasir (36). [...] vaststaat dat je heel anders over 'de illegaal' gaat denken zodra je Nasir en de zijnen hebt ontmoet. [...] Op de WijkSafari in de Bijlmer kun je Nasir hopelijk gewoon wel nog de hand schudden. Doe dat vooral. Praat met hem. Je zult nooit meer onverschillig zijn over het lot van de illegaal."

naar artikel

WijkSafari Bijlmer

PAROOL - PS van de week 09 mei 2015
lees meersluit  
Anne-Rose Bantzinger bevraagt Adelheid over haar Amsterdam. FAVORIETE AMSTERDAMMER "[...] Sherry, een transgender uit het vroegere Boafra. Zij en haar huis maken deel uit van de WijkSafari. We gaan, net als in 2012 in Slotermeer, op scooters crossend door de Bijlmer." MOOISTE STANDBEELD "Stadsdeel Bijlmer schonk in 1986 'Mama Aisa' van Chaim Oren. Het staat op een eilandje bij Grubbehoeve. 'Mama aarde' waakt aan de voet van die enorme flats over de harmonie tussen diverse etnische groepen." HET MOOISTE VAN DE BIJLMER "Op het dak van Grubbehoeve met uizicht op het 'Bijlmermuseum', heb je het mooiste uitzicht op de Bijlmer. Het gras en de paden op de grond, de torenhoge flats in de lucht en de metro op hoge poten als zwevende snelweg. Je zou een vogel moeten zijn om de Bijlmer optimaal te waarderen."

naar artikel

WijkSafari Bijlmer

Telegraaf 05 mei 2015
lees meersluit  
In de verhalen van Beyer [Noraly Beyer] en de Hu's [haar adoptieouders] draait het allemaal om migratie. Het maakproces verloopt dierbaar en moeizaam. Door taalbarrières, maar ook door cultuurverschillen. Zo zit er een stukje in over de Chinese taal en dat er ruim vijftig betekenissen zijn voor 'mao'. [...] Desondanks geniet Noraly Beyer met volle teugen: "De WijkSafari tilt je even uit de werkelijkheid, maar het plonst je er tegelijkertijd ook middenin. Het raakt zo aan het echte leven. Het leert je af om meteen maar klaar te staan met je mening. Zoals Chinezen gesloten zouden zijn. Want zoals zij hun deur en hart voor ons openzetten, ik weet eerlijk gezegd niet of ik dat zelf zou kunnen. Ik voel me er behoorlijk nederig onder."

naar artikel

WijkSafari Bijlmer

NRC Handelsblad 02 mei 2015
lees meersluit  
"Het leven is een lang, doorlopend gesprek met jezelf. Je leer je eigen gedachtegang beter begrijpen door de botsing met de ander. Hé, jouw leven staat haaks op het mijne. Vertel..." Zij kan zich in iedereen herkennen, zegt ze. Haar handen nu op mijn knie. "Jouw façade, jouw omhulsel is anders, maar ik herken het binnenwerk. De klok is bij iedereen hetzelfde." Ze leunt achterover in haar terasstoel. "Zo'n adoptie, zo'n intensieve ontmoeting kan héél confronterend zijn." Je wordt, zegt ze, soms verrast door je eigen vooroordelen, meningen, gevoelens en herinneringen. Ze denkt even na over de vraag op welk adoptieadres zij zichzelf het meest tegen kwam. "Dat was in Het Toevluchtsoord. Een Blijf-van-mijn-lijfhuis in Groningen. Ik leefde wekenlang met tig vrouwen en hun kinderen op dezelfde gang. We deelden de wc, de keuken, de wasruimte. Geen enkel probleem. Maar al die regels. Zo laat moest je binnen zijn, zo laat verplicht aan tafel, zo laat iedereen stil. Daar kon ik niet tegen."

naar artikel

Safari en Tepito

Volkskrant 26 maart 2015
lees meersluit  
Adelheid|Female Economy en Zina, Roosens theatertoko's, hebben inmiddels Safariverzoeken liggen uit Cyprus, Madrid, Zuid-Afrika en Brussel. 'In Cyprus zal de Grieks-Turkse scheiding van het eiland opduiken als onderwerp', zegt regieassistent Lauren Rissik. 'In Brussel ligt de wens om de Vlaams-Waalse grens over te steken; met de adoptieformule kunnen verschillende thema's worden opgepakt. Van fundamenteel belang is dat het project wordt geleid door een plaatselijke regisseur die het project ademt!' Het Mexicaanse antwoord op Adelheid Roosen is Daniel Giménez Cacho. De sociaal bewogen regisseur hoorde van de WijkSafari op de Nederlandse ambassade. 'Dit was de formule waarnaar ik zocht. Tepito is een weefsel van mensen die samen de Mexicaanse identiteit vormen. Ze hebben een eigen cultuur waarop ze trots zijn en willen dit graag aan de wereld laten.'

naar artikel

De Oversteek

Volkskrant **** 11 februari 2014
lees meersluit  
Het buurthuis wordt [...] het Tahrirplein, het Plein van de Hemelse Vrede, het Malieveld. En het asielzoekerscentrum, een Vogelaarwijk, het vluchtelingenkamp - alles komt in deze overrompelende finale samen."

naar artikel

De Oversteek

Trouw 7 februari 2014
lees meersluit  
"Zo nu en dan zie je een paar vrouwen bij het keukentje middenachter wat rommelen met soeppan en kommen. Het geeft 'Dantons dood' een extra lading. Van het volk dat gewoon doorgaat met de nodige dagelijkse handelingen, terwijl op de voorgrond over zijn (politieke) toekomst, zelfs over leven en dood wordt beslist."

naar artikel

Safari en Tepito

100% NL juni 2014
lees meersluit  
"Vooral 's avonds is het levensgevaarlijk. Dat kost ons echt heel veel energie en moeite. Maar ik ben enorm trots op het hele team. We hebben iets onmogelijks mogelijk gemaakt!"

naar artikel

WijkSafari Utrecht

NRC Handelsblad **** 13 juni 2013
lees meersluit  
"De safari is echt als het leven zelf. En beter, want er ontstaat een magisch gevoel van gemeenschap en verbondenheid: met bewoners, met gidsen en bij de deelnemers onderling."

naar artikel

WijkSafari Utrecht

Cutting Edge **** 17 juni 2013
lees meersluit  
"Ga op WijkSafari om de grens tussen theater en werkelijkheid op te zoeken, voor échte ontmoetingen met kunstenaars, wijkbewoners en medebezoekers, en om schoonheid en plezier te ontdekken in een 'achterstandswijk'."

naar artikel

WijkSafari Utrecht

Volkskrant 15 juni 2013
lees meersluit  
"De scooterparade is het opwindenste onderdeel van de WijkSafari en vergelijkbaar met een ritje op de kermis. Maar het gaat in deze theatrale tocht door de stad allereerst om de verhalen van de mensen die in die wijken wonen [...] Het concept van dit stadse locatietheater slaat behoorlijk aan."

naar artikel

WijkSafari Slotermeer

NRC Next 17 november 2011
lees meersluit  
"In het project ligt een dunne scheidslijn tussen het echte leven en het theater. Op het moment dat de bezoekers op weg gaan naar het eerste adres, wordt de wijk een podium en begint de voorstelling."

naar artikel

WijkSafari Slotermeer

Parool **** 2 mei 2012
lees meersluit  
"WijkSafari is een locatietheatervoorstelling, een stadswandeling en een vier uur durende gastvrije ontmoeting met de bewoners ineen."

naar artikel

WijkSafari Slotermeer

Trouw 3 mei 2012
lees meersluit  
"De wijk is het decor geworden van een belevenis van vier uur theater, muziek en gesprekken tussen het publiek, de makers en wijkbewoners"

naar artikel

WijkSafari Slotermeer

Volkskrant **** 5 mei 2012
lees meersluit  
"Het opgewekte ervaringstheater van Roosen doet wat het moet doen: overrompelen met zeldzame kijkjes achter normaal gesloten deuren."

naar artikel

WijkSafari Slotermeer

Telegraaf **** 15 mei 2012
lees meersluit  
"WijkSafari Slotermeer is community theater met een gouden randje, waarbij theater en realiteit voordurend in elkaar overvloeien."

naar artikel

#MOES

Volkskrant 15 juni 2011
lees meersluit  
"Verhalen, ensembles en tuinders zijn bij elkaar getrokken door een trage, zacht bewegende tornado. Hij komt op een plek, cirkelend, steeds kleiner en als je in die tornado kijkt, zie je een wereld op zich."

naar artikel

#MOES

Telegraaf 16 juni 2011
lees meersluit  
"In een volkstuin vind je nog de directheid waarmee mensen met elkaar communiceren. Hier maak je afspraken over de heg, in plaats van via gemeenteformulieren."

naar artikel

#MOES

Leidsch Dagblad 18 juni 2011
lees meersluit  
"Theater of werkelijkheid? Die vraag zijn de bezoekers van de voorstelling 'Moes' gedwongen zichzelf steeds te stellen."

naar artikel

#MOES

Volkskrant *** 4 juli 2011
lees meersluit  
"'Moes', opgevoerd in een volkstuinencomplex in Amsterdam-Noord, is een ontdekkingsreis in een kleine, afgesloten wereld."

naar artikel

#MOES

Parool 7 juli 2011
lees meersluit  
"Roosen is tegenwoordig vooral actief als regisseur en organisator - om het maar oneerbiedig te noemen - maar wat is het een belevenis om haar op de vierkante meter een personage uit te zien beitelen."

naar artikel

Zina neemt de Wijk

Dagblad van het Noorden 17 februari 2010
lees meersluit  
"Zina vraagt zich telkens af: hoe zou het leven er uit kunnen zien. De fragiele binnenkant van de mens onderdrukt het verlangen naar contact. Wij willen dat doorbreken"

naar artikel

Zina neemt de Wijk

Volkskrant 3 mei 2010
lees meersluit  
"Wat is er voor nodig om familie te worden, al ontbreken de bloedbanden? Vertrouwen, een jarenlange hechting? Noodzakelijke afhankelijkheid? Een week lang bij elkaar in huis wonen blijkt genoeg."

naar artikel

Zina neemt de Wijk

Groninger Gezinsbode 8 april 2010
lees meersluit  
"Het gaat over men- sen die met elkaar lachen terwijl ze zitten te huilen, of die het ineens hebben over die kleur nagellak die ze op hadden en die hen herinnert aan hun dode moeder. Dat lees je niet in een wetenschappelijk onderzoek."

naar artikel

Zina neemt de Wijk

Volkskrant 22 mei 2010
lees meersluit  
"Eigenlijk wilde dat kind bij haar in huis komen, haar in de ogen kijken, in haar bed slapen, het voedsel eten dat haar handen hebben bereid. Een kind dat zichzelf aanbiedt: eet van mijn vlees, maak me van u, zodat u zich nooit tegen mij kunt keren."

naar artikel

Zina neemt de Wijk

Volkskrant **** 31 mei 2010
lees meersluit  
"Roosens vakmanschap tilt de verhalen op tot kunst. Ze stelt indringende, po√ętische vragen."

naar artikel